نسل نوینی از چراغ های خودرو با نور دهی فوق العاده بالا، مصرف انرژی پایین و روشنایی یکدست، هدلایت یا LED خودرو نامیده می شود که در بین رانندگان، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. این نوع لامپ ها از دیود های ساطع کننده نور (LED) ساخته شده اند و در مقایسه با لامپهای زنون و هالوژن قدیمی تر، از کارایی و طول عمر بیشتری برخوردار می باشند.
نوردهی: فوق العاده نور قوی و متمرکز از خود تولید می کنند که برای رانندگان در شب و در شرایط بارش و آب و هوای نامناسب، دید بهتری را به ارمغان می آورد.
مصرف انرژی: انرژی مصرفی این لامپ ها در مقایسه با سایر لامپ ها بسیار کمتر است که این به معنای کاهش بار روی سیستم برق خودرو می باشد.
طول عمر: طول عمر این لامپ ها بطور قابل توجهی بیشتر از لامپ های زنون و هالوژن است.
نور یکنواخت: روشنایی بدون سایه و یکدست از ویژگی های این لامپ ها می باشد که مانع از خستگی چشم راننده می شود.
سرعت روشن شدن: هدلایت ها برای روشن شدن نیازی به گرم شدن ندارند و سریعا روشن می شوند.
هدلایت ها بسیار متنوع هستند و با ویژگی ها و قیمت های مختلف در بازار عرضه می شوند. برای بررسی عوامل موثر بر قیمت و کیفیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قدرت نور: هرچه نور شدیدتر و بیشتر باشد، گرانتر خواهد بود.
مارک و مدل: محصولات برند های مشهور و تولیدکنندگان معتبر غالبا با کیفیت تر هستند و گرانتر هستند.
پایه لامپ: پایه لامپ خودروی شما باید با پایه لامپ هدلایت هماهنگ باشد.
نوع خنک کننده: برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد هدلایت، از سیستم های خنک کننده در ساخت آنها استفاده می شود که نوع آن خنک کننده بر قیمت تاثیر زیادی دارد.
جزء اولین چیپ های ال ای دی SMD ها می باشند. در کل LED ها نسبت به مدل های دیگر لامپ ها نور بالاتری را در ابعاد بسیار کوچک تر تولید می کند. و مصرف برق بسیار پایین تری دارند.
از معایب بارز SMD ها خرابی سریع آن ها می باشد. اما ارزان تر از چیپ های جدید می باشد.
این مدل چیپ نسبت به SMD جدید تر و بهینه تر می باشد. بصورت مستقیم روی برد قرار می گیرد. و می تواند تعداد زیادی در کنار هم باشند و نور زیادی تولید کنند. این نسل از چیپ طول عمر بالاتری نسبت به نسل قبلی دارند.
بدیهی است که این چیپ از لحاظ قیمتی از نسل قدیمی چیپ ها گران تر باشد.
جدید ترین نسل چیپ های LED های خودرو CSP می باشند. بسیار بهینه تر از لحاظ تولید نور بالا و طول عمر کارکرد.
این نسل چیپ ها هم مانند COB بر روی برد قرار می گیرند. سایز کوچک تر، مصرف انرژی کم تر و نور بالاتر از دیگر ویژگی های این نوع چیپ ها می باشند. اما با قیمت بالاتر.
منظور از پایه لامپ خودرو همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، شکل خار موجود بر روی لامپ و یا هدلایت می باشد که متناسب با شیار چراغ خودرو باید انتخاب شود. این پایه ها استاندارد جهانی می باشد و کمپانی ها حین طراحی چراغ خودرو از این پایه ها استفاده می کنند.
در خودروهای ایرانی برای چراغ های اصلی از پایه های H4 و H7 بسیار استفاده می شود. و برای چراغ پروژکتور یا مه شکن از پایه های H3، H1، 880 و H11 معمولا استفاده می شود. ولی باید توجه داشته باشید که برای اطلاع از پایه لامپ خود می توانید از دفترچه راهنمای خودرو خود و یا با استفاده از اینترنت و جستجو اقدام نمایید. همچنین ما یک جدولی از پایه لامپ ها تهیه کردیم که می توانید پایه لامپ های معمول خودرو خود مطلع شوید.
نوع خودرو | نورپایین | نوربالا | پروژکتور |
---|---|---|---|
هیوندای آوانته | H7 | H7 | H11 |
هیوندای توسان | H7 | H7 | 880 |
هیوندای جنسیس | H7 | H7 | H11 |
هیوندای سانتافه | H7/H11 | H7 | H11/880 |
هیوندای سوناتا | H7/D1S | H7 | H11 |
هیوندای کوپه | H7 | H7 | 9005 |
هیوندای ورنا | H4 | H4 | 880 |
هیوندای ولستر | H7 | H7 | 880 |
هیوندای i20 | H7 | H7 | H11 |
هیوندای i30 | H7 | H7 | 880 |
هیوندای ix35 | H7 | H1 | 880 |
هیوندای ix45 | H7/D1S | H1 | H11 |
هیوندای ix55 | H7/D1S | H7 | H11/880 |
هیوندای اکسل | H4 | H4 | 880 |
هیوندای اکسنت | H4 | H4 | H11 |
هیوندای النترا | H7 | H1 | H11 |
هیوندای آزرا | D1S | H7 | H11 |
هوندا سیویک | H4 | H4 | H1 |
هوندا آکورد | H4 | H4 | 880 |
ون دلیکا | H7 | H1 | H1 |
دوو 2000 | H4 | H4 | H3 |
دوو ماتیز | H4 | H4 | H3 |
دوو ریسر | H4 | H4 | H3 |
دوو سیلو | H4 | H4 | H3 |
تویوتا لندکروز | H11/H7 | 9005/H7 | 9005/H11 |
تویوتا هایلوکس | H4 | H4 | 9005 |
تویوتا یاریس | H4 | H4 | H1 |
تویوتا FJ | H4 | H4 | 880 |
پرادو تویوتا | H4 | H4 | 9006 |
کرولا تویوتا | H7 | H1 | H11 |
کمری تویوتا | H7/9006 | H7/9006 | H11/9005 |
تویوتا RAV4 | D1S-9005 | 9005 | H16 |
جک S5 | H7 | H7 | H3 |
جک J5 و J3 | H7 | H7 | H3 |
جیلی7 | H7 | H1 | H3 |
جیلی X7 | H7 | H1 | H11 |
جیلی RV-7 | H7 | H1 | H1 |
MVM 315 | H7 | H1 | H7 |
MVM 530 | H1 | H1 | H7 |
MVM 550 | H7 | H1 | H7 |
MVM 110 | H4 | H4 | H3 |
آریو Z300 | H1 | H1 | 9006 |
کاپرا | H4 | H4 | H3 |
سیتروئن C5 | H7 | H1 | H1 |
زانتیا | H1 | H1 | 9005 |
اپل وکترا-آسترا-امگا | H4 | H4 | H3 |
اپل امگا | H4 | H4 | H1 |
کوئیک- ساینا | H4 | H4 | H1 |
تارا | H7 | H7 | H11 |
شاهین | H4 | H4 | H11 |
مزدا 323 | H4 | H4 | H3 |
مزدا 3 | H7 | 9005 | 9006 |
مزدا 3 NEW | D2S/H11 | H1 | H11 |
رنو ساندرو | H4 | H4 | |
رنو L90 | H4 | H4 | H11 |
رنو مگان | H7 | H1 | H11 |
رنو داستر | H7 | H7 | 880 |
رنو سفران | H1-D1S | H7-H1 | H7-H1 |
رنو کولئوس | H7-D2S | H7 | H11 |
رنو فلوئنس | H1-D1S | H7 | H16-H11 |
رنو کپچر | H1 | H1 | H16-H11 |
لیفان X60 | H4 | H4 | H3 |
لیفان X50 | H4 | H4 | H11 |
نیسان پاترول | H4P45T | H4P45T | |
نیسان ماکسیما | 9005/9006 | 9005/9006 | H3 |
نیسان تیانا | D2S | D2S | 881 |
نیسان رونیز | H4 | H4 | 880 |
سوزوکی ویتارا | H7 | H7 | H11 |
کیا اپتیما | H7 | H7 | 880 |
کیا اپیروس | H7 | H7 | 880 |
کیا اسپورتیج | H7 | H7 | 880 |
کیا سورنتو | H7 | H7 | H11-880 |
کیا سراتو قدیم | H7 | H7 | 9005/880 |
کیا سراتو سایپایی جدید | H1 | H7 | 800-9005 |
کیا سراتو وارداتی قدیم | H4 | H4 | 9005 |
کیا کادنزا | H7 | H7 | 880 |
کیا موهاوی | H7 | H1 | H3 |
کیا پیکانتو | H4 | H4 | 880 |
پراید صبا و 131 | H4 | H4 | H3-880 |
پراید 111،132 | H7 | H1 | H3 |
پراید وانت | H4 | H4 | |
پراید | H4 | H4 | 3 |
تیبا 1 و 2 | H7 | H1 | H1 |
ریو | H4 | H4 | 880 |
دنا | H7 | H1 | H1 |
پلاس دنا | H7 | H1 | H1 |
رانا | H7 | H1 | H3 |
پلاس رانا | H7 | H1 | H1 |
پژو 207 نیوفیس | H7 | H1 | H11 |
پژو 207 قدیم | H7 | H7 | H11 |
پژو SLX | H7 | H1 | H1 |
پژو 6LX | H4 | H4 | H3 |
پژو 2008 | H7 | H7 | |
پژو 405 | H4 | H4 | H3 |
پژو 407 | H7 | H7 | H1 |
پژو پرشیا | H7 | H7 | 9005/H11 |
چذاغ فابریک 206 پژو | H4 | H4 | H1 |
چراغ اسپورت 206 پژو | H7 | H7 | H1 |
سمند ال ایکس | H7 | H1 | H3 |
سمند سورن | H7 | H1 | H3 |
سمند ساده | H3 | H3 | H3 |
سمند وانت- آریو | H1 | H1 | 9006 |
پروتون GEN2 | H4 | H4 | H3 |
پروتون ویرا | H3 | H1 | |
گل | H7 | H1 | H3 |
MG | H7 | H7 | H8 |
برلیانس | H4 | H4 | H3 |
هدلایت های خودرو به دلیل استفاده از چیپ های LED و تولید نور زیاد بشدت داغ می شوند. برای جلوگیری از خرابی آن بر اثر افزایش دما از سیستم خنک کننده استفاده می کنند. که از چندین بخش اصلی تشکیل می شود.
قطعه ای با سطح تماس زیاد با برد و چیپ ال ای دی که معمولا از جنس آلومنیوم می باشد جهت هدایت حرارتی و پخش آن.
در برخی از هدلایت ها از خمیر سیلیکون نیز جهت انتقال بهتر حرارت به هیت سینک استفاده می شود.
برای ایجاد هوا و گردش آن از هیت سینک و به هیت سینک از فن استفاده می شود. که سرعت آن نسبت به دمای تولید شده از ال ای دی تنظیم می شود.
در برخی مواقع از فن هوشمند استفاده می شود که با دمای تولید شده سرعت آن کم و زیاد می شود تا طول عمر خود فن نیز افزایش یابد.